Lämpimästi tervetuloa kurkkaamaan blogiini täys(?)miehitetyn vanhan rintamamiestalon elämää, "The Only Lady Of The House" - näkökulmasta ;)

lauantai 30. huhtikuuta 2016

Vuodatus terveydenhuollon ihanuudesta ja heittosäkkinä olosta

Mun muisti, jonka kanssa mulle on sanottu, että mä kyllä pärjään...teki "tepposetkepposet".
Mä oon väärään kohtaa laittanunt kalenteriin merkinnän sydänfilmissä käynnistä tai mitä lie olen ajatellut, 
kun en aikaa ole sinne varannut. 
Muuten kyllä on lääkärissä taas juostu ja Eljaksen kokeissa...
Hirvittävän väsynyt olo ollut välillä. Päiväunet lasten kanssa on ollut tarpeen.
Mutta...mullon tulossa tuo kardiologin aika, ja en siis saa nyt enää ennen sitä aikaa sydänfilmiin.
Onnistuneeko soittaa ja selittää...ja saada aika ennen polikäyntiä.
Hitto...mä en ala tän muistini kanssa... :(   
...Tympäsee kunnolla nyt!!!! 

Sai kuitenkin selvää asioihin kuluneella viikkoa.
Gynen lääkäri soitti,kokeet ei osoitakkaa vaihdevuosia.
Mutta "miten su kilppari arvot...?"
Koneeltaan katto niitä...sanoi että suht viitteissähä nuo on, mutta kerran oireita on noin paljon,
niin hän "tökkää" endoa viestillä, että jos ottasivat mut sinne potilaakseen.
(arvot ei ole hyvät, kumpanekaan...mutta viitteessä alaalla,  T4V on huonompi...sentraalista kilpparivikaahan ne epäili, kun nuo kokeet otettiin...lisäksi muut hormoonitki sekas...tissit vuotaa, värkki vuotaa,karvat kasvaa kuin apinalla...joo, säästän teidät tältä listalta...loputon on) 

Ja kerran mun fysiatri ei saa lausuttua polvikuvia, vähättelee mun oireita muutenkin, ei kirjoita epikriisiin mitään mitä on puhuttu vastaanotolla,vaan saa korjuuttaa diagnooseista lähtien niitä.
Nääki polvikuvat alkuun saoi vihasee sävyyn sihteerilleen, että hän itse lukee kuvat, niistei tarttee minnekää soitella, ja mä potilaana kerkeen kuulla tulokset sitten joskus kun vastaanotolle tulen! 

Tässon mun polvikuvat, yks otettu maaten kun en pysyny pystyssä.Mun suora asento, ei ollu heidän mieleen suora ja kun vääntelivät suoraksi heidän tyyliin, en pysyny pystyssä.Lihaksetki väsy ja rupes tärisyttää.








Eli näitei polvikuvia oo lausunu kukaa vieläkään. Soitin rtg osastolle ja kysyin onko radiologi lausunnu. 

Sieltä sanottiin, ettei ole edes pyydetty!
Mä sanoin, että johan on kumma! Mä potilaana vaadin, VAADIN! että ne kuvat lukee radiologikin eikä pelkkästään fysiatri!
Aiko ottaa asiasta selvää...kukaa ei oo jälkeenpäin soittanu, että miten kävi...pitää varmaan kysyä vielä.

Oispa kaiketi hyvä, jos pääsisin endolle...oisko mun hoito kaikinpuoli parempaa sitte, vois olla...
Että jos tää endo ois mun omalääkäri sitten niin sanotusti samalla.
Oispa kuulkaa hyvä.
Ja tää fysiatri on ihme tyyppi muutenkin, Oysin perinnölllisyyspolin diagnoosinkin ohittaa, ja "puhuu" vain ja ainoastaan hyperflaxiteetistä.
Minähä suutuin ja korjuutin oman paikkakuntani sairaalapapereihin.
Nyt siellon se mikäpitää Ehlers-Danlos syndrooma Q79.6
Sekä vuosi sitte saamani molempien lonkkien synnynnäinen dysplasia diagnoosi...radiologihan lausu ne kuvat, sitten sis.polilääkäri kerto mulle ne ja epikriisi tuli kotiin mustaa valkellan että tällanen on.
Sitte mut laitettiin fysiatrille joka silloin vuosi sitten oli samaa mieltä,dysplasia löytyy kyllä ja hms, joka myöhemmin Oysissa siis tarkennettiin EDS.
No, nyt viime käynnillä tää fysiatri rupes inttää, ettei sulla mitää dysplasiaa ole,vaan kaikki johtuu tästä "hyperflaxiteetistä".
Minä intin takas, ja kuviaki katottiin yhdessä. 
Lopuksi se tuumaa, että voihan sitä dysplasiaksikin sanoa,jos haluaa.

Tässä vielä kuvat:




 

Samalla tää gynenlääkäri kysyi "että mikä tää homma on nyt ko diagnoosia toisen perään on tullu...?"
"En oo tienny äistä mitää...ootko aiemmi näistä valittanu missään?"
Sanoin,että ole kyllä.
Mutta mitään ei tutkittu,kun olin lihava.
Sormikipuki johtui läskeistä yms. eikä voitu tutkia.
Oma lääkärikin sanoi,että sitten jos ja kun laihdun, ruvetaan tutkimaan,jos kipuja ja vaivoja vielä on.
Kuulema tutkiminen sitte helpompaa.

Nyt voisin kuitenkin kysyä, että niin, mitenhän tämä asia nyt sitten taas menikää?
Kelle helpompaa?
Jumalatonta vääntöä, tutkitaanko vai ei! 
Sairaala ja tk kiistelee, kelle kuulun potilaaksi.
Tk lääkäri vaan sanoi nimittäin, ettei hälle kuulu mun hoito enää, vaan erikoissairaanhoitoon. 
Ja sairaala ulostas mielellään koko ajan mut pois sieltä... 
Aika turhauttava ja kiukkunen olo alkaa olla.
Ei riitä, ettoon väsyny ja kipee, koitat viimein saada ittelles hoitoo ja apua, etkä saa.
Aina kun toivo herää, matto veetään jalkojen alta pois.
Sitte työkkäriasiat painaa päälle, saako näitä asioita selvitettyä ennen niitä typpi käyntejä, ettei se takia veny ne asiat sitte lisää enää. 
Tietää, millasiin työharjoitteluihin lähtee, mitä saa tehdä/ mitä kroppa kestää ja mitä ei.

Lisäksi ihmetyttää kun tk lääkäri ois laittannu lanne,polvi ja nilkka röntgeniin...mutta ko huomas, että fysiatrille meen ei laittanu. Sano että se laittaa,sille kuuluu...hän ei voi sen tontille astua.
Fysiatri ei laittau ko polvikuviin.
Lanne ja nilkat on oireillu vuosia jo, mutta kuvaamatta jäi?
Kliinisesti tutkittu ja todettu 20v sitte ettei lähihoitajan ammattiin ole asiaa (sekä viime kesänä kokeiltu käytännössä) selkä ja jalat ei kestä!
Mutta koskaan ei ole kuvattu!
Pää on ct kuvattu hetkellisen sokeuden/tian takia 2010-2011 vuoden vaihteessa.
Siitä jäi lopuksi migreeni diagnoosi.
Päävammoja olen saaut ja tajuttomanakin ollut.
Mri kuvatkin ois otettu sillon mutta olin +70k lihavampi,ja juutuin putkeen.
(korjaan...ei enää -70kg...mullon tullu +5kg takas,ja nyt o ihan luuseri olo)
Nyt haluaisi että otetaan uudelleen ct edes ...sillä epikriisissä lukee tyyliin,sulcukset eivät näy kunnolla, johtuen lihavuudesta.
Mri ei pääkuvana onnistu paniikkihäiriönkää takia ilman ukutusta kyllä,ja ne äänetki käy korviin, tulee yhtä pöljä olo kuin tivolissa, konserteissa...fyysinen pahaolo...käy kipeää ihan korviin!
Selittäskö ne mun koko ajan huononevan muistin ja se että kirjoittaminen yms. on vaikeeta. 
Tätäkin saa koko ajan korjata, raskasta kirjottaaja silti jää virheitä.
Lisäksi kuulo o toisesta korvasta tutkitusti huommompi, mutta vai 15db.
Oireet on möykky/paineen tune korvasssa, humina, huimaus, vinkuminen...kaikki sanoo että olen ärtynyt, puhun huutamalla, ja tyyliin etkö oikee ymmärrä mitä sulle sanotaan, luen ihmisten huulia hälinässä...
Mutta mitää ei tehdä eikä tutkita (ei ees ääniraudalla tms.) kun mullon tiiättekö toinenkin korva!
Jaku korva o sairaanhoitaja katsonut siistiksi ennen audiogrammia.

Mä alan olla tilanteeseeni tosi väsynyt.

Koita silti jaksaa,ei voi muutakaan.
Lasteni takia koitan saada selkoa omiinki asioihini, mutta ilma taisteluja ei näköjään onistu...

Nyt on pakko lopettaa kirjoitus...väsyyistumaa ja korjailee näitä...koittakaa saada selvää...sekava sepustus.

Mukavaa Vappua kaikille!!!! <3 Ootte tärkeitä! <3

Pitäkää toisistane ja itsestäne huolta!!!










2 kommenttia:

aino harjula kirjoitti...

Tsemppiä vaan sinne ja aurinkoista kesää. Pistin blogisi seurantaan, kun on tuo EDS yheinen nimittäjä.

Elämää Backstreetillä kirjoitti...

Tervetuloa seurailee blogiani,mukava kun löysit tänne! <3 Päivittelen tänne vointini ja kerkeemisteni mukaan,välillä tiiviimmin ja välillä pikkasen pidemmillä väleillä...Oletko facessa? Siellä on aivan huippu EDSvertsikka, tiesitkö? Tää on sellane sairaus,että yksin ei oo kiva näitä outouksia miettiä,ja sellaste kans,ketkä ei tätä sairasta,he ei oikei hirveesti ymmärrä. Tsemppiä sullekin EDS kanssa, Aino ja mukavaa kesää! <3